Bor du i en lägenhet bör du i första hand ta kontakt med din fastighetsägare eller bostadsrättsförening.

Felsökning

1. Finns det något pågående avbrott?

Se sidan Avbrottsinfo för att se om något avbrott påverkar dig just nu. Du kan även se om fastigheten försörjs med varmvatten genom att känna efter om ingångsröret till din fastighet är varmt. Om det inte finns något pågående avbrott i din ort är det troligtvis ett problem hemma hos dig.

2. Fungerar värmen, men inte varmvattnet?

Saknar du varmvatten, men har värme i övrigt? Du kan alltid kontrollera om du har värme i fastigheten genom att exempelvis känna om elementen är varma, eller att ditt interna värmesystem producerar värme. Om fastigheten har värme, men inte varmvatten så bör du istället kontrollera värmeregleringen för varmvattnet. Du kan genom att vrida på värmeregleringen både höja och sänka temperaturen på tappvarmvattnet (i vår manual för fjärrvärmecentral finns mer information) .

Så här gör du:

Skruva på den svarta ratten inåt för att höja temperaturen på varmvattnet.

Om temperaturen på varmvattnet varierar kan ventilen kärva. Då bör du motionera ventilen genom att skruva ratten fram och tillbaka samtidigt som du spolar varmvatten.

3. Öppna kranarna fullt

För dig som inte spolar så mycket varmvatten, eller har haft varmvattnet avstängt en period, så kan blandaren ibland behöva hjälp att komma igång. Enklast gör du det genom att sätta på två kranar samtidigt, exempelvis i duschen och handfatet. Spola varmvatten i full fart, för att blandaren ska få cirkulation i systemet. Om varmvattenbristen beror på blandaren, så borde varmvattnet komma tillbaka inom några minuter.  

4. Kontakta kundservice eller felanmälan

Om du fortfarande upplever problem med varmvattnet så kan en rörmokare eller tekniker behöva kolla upp felet. Kontakta gärna vår kundservice för rådgivning, eller vår felanmälan.